Livets Bok I - Företal
Stycke 15 - 22 Svar:
- Oberoende av läsarens inställning till Liuets Bok kommet han att mötas av tolerans och förståelse. Läsarens egna tankar, meningar och synpunkter kommer, inte på något sätt, vare sig nu eller i framtiden, att bli dogmatiskt bundna av denna bok.
- Livets Bok vill inspirera läsaren till att i full frihet tänka, själv, arbeta själv och ytterligare att själv av egen fri vilja söka sin kunskap i vilken som helst annan bok eller från varje tänkbar källa där dessa för honom särskilt lämpade och därigenom inspirerände realiteter kan finnas tillgängliga.
- Livets Bok vill leda sanningssökaren till förståelse av det dagliga livets upplevelser - med dess tilldragelser, dess obehagliga och behagliga erfarenheter, dess mörka och ljusa scenerier såsom liktydigt med en för honom själv särskilt avpassad och av försynen utlöst direkt korrespondens.
- Att individen blir medveten i sin eviga tillvaro.
- Livets direkta tal som endast kan existera med alla som lärare, alla som elever och allt som lärosatser.
- Förmågan att själv förstå vad han bör och inte bör företaga sig, inte med utgångspunkt från Livets Bok utan med ledning av livets direkta tal.
- Livets religion erkänner alla levande väsen, både dem som har trosbekännelse och dem som inte har någon, både de s k heliga och de s k ogudaktiga, både djur och människor som sina födda medlemmar, utövare och anhängare. Därför skall Livets Bok heller inte manifestera sig som som en kombination av uppsatta förbud, religiösa lagparagrafer och straffbestämmelser.
- a) Kunskapen måste vara i harmoni med den medvetenhetsnivå eller erfarenhetszon, som ifrågavarande individ tillhör.
b) Ligger kunskapskällan för mycket före en individs erfarenhets-material verkar den för fantastisk, ligger den alltför långt efter verkar den naiv.
- Där individen kan få kontakt med den eller det, som kan utlösa hans egen inspiration, helt underordnat om detta sker genom Livets Bok eller genom någon annan bok.
- Från den zon i utvecklingen, där alla överfysiska eller andliga realiteter existerar - icke som mystik eller utopier, utan i fullaste mått framträder som det dagliga livets fundamentala medvetna upplevelser.
- Det visar sig som strålande ljus och fullkomlighet samt avslöjar väsendenas identitet som "söner av Gudomen". Det visar också att kärlek är den största maktfaktorn i all manifestation och det enda som kan bringa individen till klarhet över sig själv, sin gudomliga Fader och den bestående världsordningen.
- Kärlek eller detta att vara till glädje och välsignelse för allt man kommer i beröring med.
- Okunnighet är den verkliga orsaken till allt det världen kallar "det onda". Där okunnigheten avlägsnas upphör det s k "onda" att existera.
- Den stora födelsen är identisk med utlösningen av en överfysisk eller andlig process, som inträder i varje individs medvetande när detta bragts fram till manifestation av ett för kärlek, intelligens, och intuition särskilt anpassat utvecklingsstadium, varigenom de i detta väsen boende överfysiska eller andliga egenskaperna kommer till utlösning.
- Se stycke 21
- Därigenom kommer Martinus kosmiska manifestation att föreligga för världen i sin fullständigt ursprungliga renkultur och göra honom till ett levande bevis för att det verkligen finns ett stadium i den eviga utvecklingen då man - oberoende av böcker eller av andra individer inlärt, teoretiskt vetande - genom absolut självsyn kan uppnå den högsta kunskap och en evigt förklarad tillvaro.
- Martinus skriver, att han i den eviga utvecklingen omöjligt kan utgöra ett enda grand mera än vad alla väsen före honom har varit och vad alla väsen efter honom skall bliva.