Livets Bok I - Företal
Stycke 1-14 Frågor:
- Livets upplevelse är inte bara ett privilegium för den jordiska människan och djuret, säger Martinus. Nämn två andra tillvaroplan som också enligt Martinus är levande.
- Vad krävs, säger Martinus, för att livets upplevelse ska kunna etableras?
- I vilken utsträckning kan den gigantiska kraftorganisation som vi benämner med begreppet naturen påverka individen?
- Vad är den dominerande faktorn vid regleringen av vår växelverkan med naturen?
- Vad är kampen för tillvaron identisk med?
- a) Vilket annat begrepp, säger Martinus, är synonymt med begreppet kampen för tillvaron, samt
b) hur förklaras detta?
- Hur kan man konstatera varelsernas gradvisa stigande i utvecklingen, från mörker (obehag) till ljus (behag)?
- Vad avslöjar den fullkomliga insikten om utvecklingskedjan från mörker till ljus?
- Vad krävs för att uppnå ett fullkomligt öde eller en absolut lycka?
- Vilken särskild förutsättning har Martinus för att förklara själva livets mening?
- Vad är avsikten med symbolerna?
- Vilken uppgift har studiet och den därav följande kunskapen om det kosmiska världsalltets sanna analys att fylla?
- Vad illustrerar Martinus med sina symboler och varför benämns de symboler?
- Gör Livets Bok anspråk på att utgöra något allena saliggörande? Motivera svaret?
- Vad krävs för att kunna förmedla en renodlad, självupplevd och opartisk överblick av alltets överfysiska tillstånd?
- Vad hindrar den studerande från att förstå Livets Boks sanna natur?
- Förklara vad Martinus menar med en opartisk resp partisk kärleksförmåga.
- Vad säger Martinus om den enda existerande, slutliga och absoluta sanningen?
- Vad medför det att inte vara lika sympatiskt inställd mot allt i tillvaron?
- Vad kännetecknar en fullt utvecklad kärleksförmåga?
- Vad är huvudorsaken till att innehållet i Livets Bok kan missförstås?
- Vad får en person med partisk kärleksförmåga för mental bild av innehållet i Livets Bok?
- Inom vilka fält kommer Livets Bok att mötas av intolerans?
- Hur framträder alltid intolerans?
- Hur bör man enligt Martinus bemöta motståndet mot Livets Bok?
- För vilka utgör Livets Bok ett försvar?